Dar avem și în America prostituție de presă. Numai că e transparentă. Cazul RMGC

În America, țara aia de unde tocmai s-a întors Vanghelie, există o lege a lobby-ului. Care transformă traficul de influență în ceva mai ușor de digerat. Dar, ca să fie mai ușor de digerat, traficul ăsta de influență trebuie să fie transparent. Să știi, adică, cine pe cine influențează și pe cîți bani.
Iată și un exemplu foarte concret: în 2010, Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a presta ceva trafic de influență lobby la presa americană, prin intermediul unei companii specializate în așa ceva. Au fost contactați vreo 20 de ziariști de la instituții de presă prestigioase și influente, totul pentru „numai” aproape 200.000 de dolari. Cum ar veni, ca să dea un telefon, un mail și o cafea fiecărui ziarist din cei 20, firma de lobby a cheltuit, în medie, cam 10.000 de dolari. Evident, nu? Mai departe, efectele au fost spectaculoase: una din instituțiile de presă lobbyzate, Bloomberg, i-a făcut praf pe opozanții proiectului aurifer al RMGC de la Roșia Montană.
Eu numesc asta prostituție de presă. Dar RMGC și firma de lobby o numesc, probabil, persuadare. Convingere. Presă de calitate. Normal că e de calitate și convinsă, dacă (sanchi!) „contactarea” unui singur ziarist costă 10.000 de parai americani.
Dar vestea bună e că mecanismul prin care o ditamai instituția de presă a ajuns să se prostitueze e transparent. Știm, adică, cît a costat să se ajungă aici și cine a plătit. E și transparența asta bună la democrație. Sper ca, la un moment dat, să trăim și în România zilele în care curvelor de presă să li se cunoască mercurialul. OFICIAL. Măcar atît.
P.S. Aici, the cover story din Bloomberg Businessweek despre „Gold’s Evangelist”. Citind acest articol, îți vine să te duci să-i scoți din case pe sărăntocii ăia de la Roșia Montană, afectați 80% de șomaj, doar ca să poată evanghelistul ăsta simpatic să ia aurul de sub ei.

You May also Like...

17.000 de euro față cu Tribunul
9 aprilie 2010
Gigi Becali: "DNA, îmi sugi pula! Înțelegi?!"
27 mai 2013
Fumat
24 octombrie 2010
6 Comments
  • Reply
    John DOE
    27 ianuarie 2011 at 20:13

    10.000 e numărul curvei?
    http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Ziaristi_romani_in_goana_dupa_aur_0_321568175.html

  • Reply
    Andrei
    27 ianuarie 2011 at 22:28

    Curvasareala! dar sa stim si noi!

  • Reply
    AntiGelu
    28 ianuarie 2011 at 1:08

    10.000? Io nu cred, e prea putin.
    Sau am informatii false despre „tariful” lu’ alde Buscu sau Turcescu.
    Dar avem „lobby” (palid, dar egzista!!!) si in Romania 😉 Apar in presa scancetele de la ANAF cum ca benzina e cam scumpa, jap…dupa nici o zi apare unu’ la televizor (la irealitatea parca), cica „profesor in economie” (Adevarul) si explica asta cum ca de fapt benzina e mai ieftina si baga iarasi comparatia aia tampita ca uite in America nu se percep taxe si de aia ar fi mai ieftina, etc.

  • Reply
    danAlex ARAD
    28 ianuarie 2011 at 12:55

    LA ASHTIA SHI SA CALCE OAMENII CU JEEPU’ E LEGAL,ASA K TRFIKUL DE INFLUENTZA E CEVA MINOR!SHI TRFIKUL DE OAMENI E LEGAL LA EI(GUANTANAMO-CIA),ASHA K DE CE N-AR FI KURVASAREALA PRESEI…LEGALA?”NESHTE GUNO'”

  • Reply
    mihai anton
    28 ianuarie 2011 at 17:00

    Conferinte de presa se organizeaza pe orice, de la lansarea unui produs pana la rezultatele exceptionale dintr-un domeniu. Nu e neaparat o noutate. Cat investesc chiar nu mi se pare relevant. E de datoria jurnalistilor sa publice informatiile din ambele puncte de vedere si e datoria companiei sa informeze presa despre activitatile lor. Nu asta e PR-ul? Chiar nu stiam ca e ilegal.

  • Reply
    adi
    30 ianuarie 2011 at 23:20

    well chestiile astea nu par cine stie ce vesti, adica PR ul exista de cand hai, a acuza pe cineva ca face lobby SE compara cu a acuza pe cineva ca respira, de ce nu vorbim despre lobby-ul pentru politicieni care chiar ne afecteaza grav … ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *